mandag den 2. marts 2015

Anmeldelse: Jakob Melander - De berusedes vej



På Bagsiden står der:
En bombe eksploderer i et baghus på Nørrebro. På gerningstedet finder politiassistent Lars Winckler det maltrakterede lig af Thorbjørn Lehbæk, journalist ved den venstreorienterede netavis Modkraft.
Synet af den afdøde slår benene væk under Lars, for Thorbjørn han var engang nære venner. Er Thorbjørn offer for et attentat? Eller var han i virkeligheden igang med at fremstille en bombe rettet mod det nært forestående EU-topmøde?

Overbevist om Thorbjørns uskyld kommer Lars på sporet af en terrorcelle, og truslen om flere bombesprængninger viser sig at være overhængende. Samtidig hvirvler efterforskningen op i de to venners fælles fortid i 80’ernes punk- og BZ-miljø. Ikke alt fra dengang tåler dagens lys. Og ikke alt er blevet tilgivet.

Jeg synes egentlig at De berusedes vej er en bog skrevet i et sprog der tiltaler mig. Det er let og ligetil og hovedpersonen Lars, kan man næsten ikke andet end at synes om.
Plottet er som sådan også snørklet, så det ikke sådan lige er til at gennemskue. Alligevel var der bare et eller andet der gjorde, at jeg kedede mig imens jeg læste - manglede lidt action måske mest. Jeg blev bare ikke rigtigt grebet af den. Ofte tog jeg mig selv i at springe passager over, som for mig at se, mest var fyld. Jeg synes den blev langtrukket og selvom slutningen var overraskende, synes jeg også det samtidig virkede lidt sådan hovsa-agtigt. Fra at Lars kører i ring i sin opklaring det meste af bogen, til at han lige pludselig bum bum bum gennemskuer alt muligt afgørende uden videre. Det holdt ikke helt for mig.

Det skal så lige siges til bogens forsvar, at det er 3. del i en serie og dette var den første i serien jeg læste. Jeg er jo nok gået glip af noget på den konto, men synes dog alligevel, at få hold på de fleste løse ender der måtte ha været fra de foregående i rækken. Jeg kan godt lide, at de fleste af personerne er så nemme at synes om, og jeg fik lyst til at høre mere om deres liv og nye mord de skal opklare sammen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar