fredag den 20. marts 2015

Anmeldelse: Camilla Läckberg - Løvetæmmeren

Jeg synes de sidste krimier fra Camilla Läckberg, har været temmelig tynde og ikke særlig krimiagtige. Der gik lige lovlig meget familie og privatliv i den, men sådan er det ikke med Løvetæmmeren. Der er stadig familieliv ind over og Annas historie kunne godt have været skåret væk hvis du spørger mig :) Familielivet er dog langtfra så altoverskyggende og Camilla Läckberg er tilbage i topform, som hun var i de første bøger i rækken. Jeg havde lyst til at læse og læse og læse. En morgen var jeg ved at komme for sent på arbejde, fordi jeg liiiige skulle have et kapitel mere med og den ødelagde da også min skønhedssøvn et par gange :)

Løvetæmmeren starter ud med fundet af en forsvunden pige. Hun har været udsat for den grummeste form for tortur og mishandlig jeg kan forestille mig! Patrik Hedström bliver sat på sagen. Hans hustru, Erica Falck, er igang med at skrive en dokumentar om et mord, begået af en kvinde på dennes mand. Kvinden har siddet fægslet i mange år og har ikke længere kontakt til sine børn. Erica får mistanke om, at de to sager hænger sammen og hun begynder at blande sig i politiets arbejde. Rundt omkring i landet er flere unge piger forsvundet sporløst og politiet i de forskellige distrikter er tvunget til at arbejde sammen.

Jeg vil ikke røbe alt for meget af handlingen. Jeg vil blot sige, at det er en bog der er svær at lægge fra sig igen. Den er bygget op med masser af små kapitler, der alle slutter med en eller anden form for afsløring som vi alligevel ikke får at vide, og derfor må skynde os at læse videre, så vi kan nå hen til det sted, hvor sløret løftes. Ind imellem blev det dog for meget af det gode og jeg begyndte at blive utålmodig over alle de afbræk. Kom nu bare til sagen og giv mig svaret :) På den anden side, var det jo det der holdt mig fanget, så konklusionen må være, at jeg skal øve mig i at styre min utålmodighed og min nysgerrighed :)

På en eller anden måde er Løvetæmmeren en trist bog med helt utroligt mange sørgelige skæbner. Børn der bliver mishandlet på det groveste og en kvinde der er så underkuet at man ikke fatter, at hun ikke tager affære når chancen byder sig. Samtidig handler den om kærlighed så stærk, at den får forældre til at beskytte deres børn på trods af alverdens grusomheder og frygtelige konsekvenser.

Bogen har nogle løse ender tilsidst, men det skal man nok bare ikke tænke så meget over, men i stedet huske på, at det har været kanon god underholdning fra start til slut!