fredag den 22. august 2014

Anmeldelse: Samuel Bjørk - Der hænger en engel alene i skoven


Der hænger en engel alene i skoven, er en god og spændende krimi. Der er godt tempo i den det meste af vejen, men det er som om den har flere temaer, som ikke helt formår at flette enderne sammen. Ikke at der som sådan er huller i plottet som ikke bliver udfyldt, men mere fordi der er en del emner som forfatteren gerne vil berøre, men ikke helt kommer i dybden med eller får flettet sammen så det virker autentisk.
Bogen handler om politiefterforsker Mia Krüger, som har bosat sig på en øde ø, hvor hun planlægger at tage sit eget liv. Hendes tidligere chef Holger Munch, dukker op i huset og får hende overbevist om, at komme tilbage til politiet for at hjælpe med en alvorlig sag. En sag hvor seksårige piger bliver dræbt og iført gammeldags dukkekjoler, inden de efterlades på offentlige steder. De opdager snart, at der er en forbindelse til en tidligere sag, hvor et spædbarn forsvandt fra det lokale hospital. Barnet blev aldrig fundet.

Samtidig hører vi om forskellige mennesker i en religiøs sekt i skoven. Her kunne jeg godt have tænkt mig, at vi var kommet lidt mere ind i en sag med den sekt. Uden at røbe for meget, så er hele sekt-scenariet en lille smule overflødigt for handlingen, selvom det er spændende læsning.
Mia Krüger og Holger Munch, kan jeg rigtig godt li. Selvom Mias konklusioner til tider er lidt søgte, så kunne jeg godt se bort fra det. Jeg synes det holder.

Alt i alt synes jeg det er en rigtig god bog, som jeg bestemt anbefaler andre at læse. Den scorer ikke toppoint fordi jeg synes den blir en smule rodet til sidst og pga den manglende sammenhæng mellem de ellers spændende emner!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar