onsdag den 25. september 2013

Kvinden i buret - The movie :)



Her til aften har jeg været i biografen og se forpremieren af Jussi Adler-Olsens "Kvinden i buret".
Nu hører jeg ikke til de dedikerede Jussi-fans, så jeg var spændt på hvad jeg ville synes om filmen. Jeg havde bestemt mig for, at jeg ville være åben overfor den og ikke på forhånd være negativt stemt. Jeg synes jo det startede lidt uheldigt ud, med en casting af Nikolaj Lie Kaas som Carl Mørck. Skal vi ha en mand, som ham der beskrives i bøgerne, så er vi nok nærmere ovre i Jussi selv. I hvert fald i de indre billeder jeg har. Men jeg var som sagt åben og faktisk viste Nikolaj sig, at være et rigtig godt valg. Jeg kan nemlig virkelig godt li Nikolaj Lie Kaas. Jeg kan ikke ret godt li Carl Mørck. Den Carl Mørck vi får af Nikolaj, er ikke den Carl Mørck vi får i bøgerne. Det er jeg ganske godt tilfreds med :) Vi må heller ikke glemme Assad - Carl Mørcks hjælper. Ham havde jeg ikke set før og jeg synes det var dejligt at vi fik et nyt ansigt i stjernerækken. Hans navn er Fares Fares og han spillede rollen fantastisk godt.

Og filmen var overraskende god. Faktisk næsten bedre end bogen fordi vi slap for langtrukne scener. Stemningen gennem hele filmen var uhyggelig og flere gange sad jeg med hænderne oppe for ansigtet, klar til at gemme øjnene. Til tider grænsede den osse til det kvalmende og det var lige før jeg lagde slikposen tilbage i tasken... men osse kun lige før ;) Da vi første gang ser den bortførte kvinde sidde i sit bur, løb der en isnende kulde ned ad ryggen på mig og jeg tænkte lige et kort øjeblik, om jeg mon kunne holde det her ud i 1½ time. Heldigvis blev det ikke ved på samme måde, men jeg holdt vejret mange gange i løbet af filmen.

Alt i alt en virkelig god film, som jeg vil anbefale jer at ta ind at se når den har premiere 3. oktober.



2 kommentarer:

  1. Du burde få provision for solgte billetter - jeg skal klart se den nu :-)

    SvarSlet
  2. Det er jeg glad for, at du siger Stina. Jeg var så træt da jeg skrev det i aftes, så jeg synes ikke jeg fik uddybet ordentligt. Det skal lige siges, at der osse er sjove scener med, så filmen kalder faktisk osse masser af både smil og grin frem midt i alt alvoren :)

    SvarSlet