mandag den 7. august 2017

Anmeldelse: Matthew Arlidge - Okker gokker

Her har vi at gøre med en af den slags krimier, som lader ofrene træffe et valg for overlevelse. Et rigtig svært og tæt på umuligt valg. En af den slags bøger, som sætter tankerne i gang hos os læsere. Hvad ville vi selv vælge at gøre, og kan det virkelig passe, at man kommer helt derud, hvor de dyriske instinkter styrer?

I Okker gokker, bliver et ungt kærestepar fanget og efterladt på et øde sted. De bliver efterladt med en pistol og får at vide, at ingen kommer ud i live, med mindre man vælger, at tage livet af den anden, med pistolen. Hvad de vælger, vil jeg ikke afsløre, men det er hjerteskærende. Snart følger flere ofre og det står hurtigt klart for politikommisær Helen Grace, at morderen er ekstremt kold og kynisk. Hun har sin egen dagsorden og hun stopper ikke, før hun har bragt sin plan til ende.

Jeg kan godt lide hele det set up, der er i den her bog. Det er lidt fedt fundet på, netop fordi jeg som læser, blev grebet af spekulationer. Både i forhold til, hvad jeg selv kunne tænkes at gøre, men også i forhold til de forskellige ofre og sammensætningen af de indbyrdes forhold de har. Er der forskel på hvordan et kærestepar ville handle, frem for hvordan to kollegaer ville forholde sig. Og så er der hele forløbet efterfølgende. For hvem er det egentlig der får den værste straf? Den der bliver skudt, eller den der redder sig selv, men må leve til evig tid med både sin egen fordømmelse af sig selv, men også den fordømmelse, som afdødes familie og venner pålægger en?

Okker gokker, er ikke blot tankevækkende, men også en yderst spændende og medrivende bog. Vi følger politiarbejdet og samtidig følger vi ofrene i deres pinsler. Der er flere overraskelser undervejs og jeg kedede mig på intet tidspunkt. Hovedpersonen Helen Grace er stærk, men hun har dæmoner hun kæmper med. De kommer mere og mere frem undervejs. Hun er bestemt en personlighed, som jeg glæder mig til at følge.

Jeg tror sgu jeg stikker den fem krimiperler