lørdag den 5. august 2017

Anmeldelse: Elsebeth Egholm - Jeg finder dig altid

Jeg er en af dem, der er stor fan af Elsebeth Egholms bøger om Dicte Svendsen og sønnen Peter Boutrup. Alligevel har jeg glædet mig voldsomt meget til, at læse om en helt ny hovedperson. Spændt på at opleve, hvad Egholm ellers havde at byde på.

En anden forfatter jeg er stor fan af, er Jo Nesbø. Det, der måske har betaget mig mest i bøgerne om Harry Hole, er efterforskeren Beate Lønn, som har evnen til, at huske alle de ansigter hun nogensinde har set. I Elsebeth Egholms nye serie, har hovedpersonen Katarina, det stik modsatte problem. Hun er ansigtsblind, og er derfor nødt til, at finde andre kendetegn hos folk, for at skelne dem fra hinanden. Selv da, er det svært for hende, hvis det ikke er mennesker i hendes nærmeste omgangskreds. Jeg synes det er en super interessant vinkel og det gav et ekstra spændende twist til handlingen.

Og spænding er der masser af i ”Jeg finder dig altid”. Faktisk er der fart på fra ende til anden.
Katarina Svane-Dissing, som dog mest bare kaldes Rina, er læge og har netop lige købt en andel i en lægepraksis, med to studiekammerater. Hun har en flot ny, sød og omsorgsfuld kæreste, i sin fritid klatrer hun og har en hemmelig identitet, som street art-kunstner. Hendes liv burde køre på skinner, men en nat efter en klatretur op på Prismet i Århus, bliver hun overfaldet af en mand med kniv. Næste dag, findes en ung mand død, for foden af bygningen ved siden af Prismet. Rina er bange for at blive mistænkt, men snart står det ret klart, at hun ikke bare er mistænkt, men også jaget af en rasende morder.

Efterforskeren Helge Stanek, har Rina i søgelyset. Han holder øje med hende og får samtidig sympati for hende. Stanek står selv i en rodet situation i sit privatliv og selvom han forsøger at hjælpe Rina, er hun i tvivl, om han er på hendes side eller ude på at narre hende.

Jeg læste denne bog i min sommerferie. Og heldigvis for dét, for jeg havde vanvittigt svært ved, at lægge den fra mig igen. Den er spændende fra start til slut, den er ekstremt velskrevet, med en masse overraskelser, et fedt plot og et par hovedpersoner, som er utrolig lette at holde af. Jeg er vild med dem begge to og glæder mig som en vild og tovlig til at følge dem fremover.

Topscore på 5/5 krimiperler

Frk. Tines Krimitanker kan nu findes både på Facebook og Instagram.