onsdag den 15. marts 2017

Anmeldelse: Anne Mette Hancock - Ligblomsten


”You had me at Hello”, lyder en kendt kærlighedssætning fra filmen Jerry Maguire. På præcis samme måde, havde jeg det med Ligblomsten. Fanget og fastholdt fra første side. En af den slags bøger der får mig til at længtes efter at læse i den, når jeg lægger bogen fra mig.
Bogen er skrevet i et dagligdags talesprog, som for mig, får hele læseoplevelsen til at glide endnu bedre.

Vores hovedperson er journalisten Heloise Kaldan, som pludselig begynder at modtage breve fra en morder. En ung kvinde, som koldblodigt dræbte en rigmandssøn, for derefter at stirre direkte ind i overvågningskameraet på hans bopæl. Derefter forsvandt hun sporløst. Så hvorfor sender hun pludselig kryptiske breve til Heloise? Politimand Erik Schäfer, der havde sagen, er på sporet igen. Heloise vil helst ikke blandes ind i sagerne, men da der bliver begået endnu et drab, og denne gang på en i hendes omgangskreds, kan hun ikke længere slippe udenom.

Tingene eskalerer, kan jeg godt afsløre. Og fra at være en mere almindelig krimi med et mord der skal opklares og en morder der skal findes, så tager historien pludselig en drejning, jeg ikke havde set komme. En af den slags drejninger der helt tog vejret fra mig. En af dem hvor du holder vejret når du læser. En af dem der gør ondt helt ud i fingerspidserne. Jeg tog mig selv i at være tæt på tårer i medfølelse hos en af dem vi bør hade. Og jeg hadede ham stadig, men mennesket bag, bliver skildret så hjerteskærende. Det samme gælder vores offer. Det virkelige offer, for intet er som det ser ud her. Ikke før det hele falder på plads med et brag.

Ligblomsten er forfatterens debutkrimi, men hovedpersonerne Heloise Kaldan og Erik Schäfer, er beskrevet så fint og stærkt, at de nærmest er nødt til at komme på banen igen. Jeg er ret sikker på, at størstedelen der læser Ligblomsten, vil have mere mere mere, når sidste side er vendt. Jeg vil i hvert fald!!

5 kæmpe krimiperler af 5 mulige














Ligblomsten udkommer 1. april

Har du lyst til at følge med på Facebook? Klik lige 👉 HER 📖📖

Ingen kommentarer:

Send en kommentar