tirsdag den 10. januar 2017

Anmeldelse: Harlan Coben - Bliv hos mig

Jeg glæder mig altid, når en ny Harlan Coben-krimi er på vej. Hans bøger er anderledes end mange af de andre. Det er svært at sætte fingeren på, præcis hvordan, men jeg tror det er noget med dybden i dem. Ikke dybde forstået på den måde, at vi kommer langt og dybt ind i karaktererne, men mere sådan, at han ligesom altid har lidt mere på hjerte end selve historien. Der er på en eller anden måde, hældt en lille dosis livsvisdom ind i hans bøger. Tankevækkende små sætninger her og der, som får mig til lige at standse op og fundere.

I Bliv hos mig, møder vi Megan og hendes mand David. De lever det lykkelige forstadsliv – stadig forelskede efter mange års ægteskab og børn som er blevet til unge. Men Megan gemmer på en fortid, som hun aldrig har fortalt David om. En fortid, som hun tror han vil fordømme, men som hun stadig til tider savner.

Som I nok har gennemskuet, så bliver der snart rodet op i fortiden og Megan tvinges til at tage tilbage til Atlantic City, hvor det hele begyndte – og endte. En række mænd er forsvundet og et mønster begynder at tegne sig. Et mønster, som Megan er en del af. Måske er fortiden alligevel ikke så attraktiv og måske har nogen ikke interesse i, at hun er tilbage og roder i forsvindingssagerne sammen med politiet.

Bliv hos mig, er ikke specielt uhyggelig og heller ikke specielt blodig. Det er nok mest hvad jeg vil betegne som en hyggekrimi. Jeg synes den blev lidt rodet, for der var mange personer at hitte rede i og en enkelt gren af historien, var også mere eller mindre irrelevant for handlingen. Jeg troede langt hen ad vejen, at det var en del af en uhyggelig historie, men det viste sig, at være noget andet og mere trist, i stedet.

Harlan Coben har skrevet en lang række bøger og indtil videre har dem jeg har læst, alle været det man kalder stand alones – altså bøger som ikke er en del af en serie. Selvom jeg er vild med serier, så har det altså også visse fordele, at forfatteren kan gøre hvad han vil med personerne og deres liv. Han skal ikke tænke på, at de skal leve videre i bedste velgående i næste del. Man ved aldrig helt, hvad man kan forvente og det holder spændingsniveauet på et højt plan.

Den lander på 3 krimiperler for mig, for selvom det er en god, spændende og meget velskrevet bog, så er der altså bare dele af den, som ikke virker realistiske for mig og i stedet medvirkede til lidt for meget rod.

Følg meget gerne med på Facebook :)