lørdag den 10. september 2016

Anmeldelse: Lukas Hviid Petersson - Corvus Corax



Jeg har lidt svært ved at skrive anmeldelse af denne bog. Jeg føler mig lidt som Thomas Blachman der afviser de unge håbefulde talenter med hård hånd. Forfatteren til Corvus Corax er kun 14 år. Derfor er det endnu sværere at komme med en ærlig mening om bogen. Jeg brød mig simpelthen ikke om den. Sproget var alt for umodent med alt for mange detaljer og beskrivelser af ligegyldigheder. Jeg sad hele tiden med følelsen af, at læse en dansk stil fra en folkeskoleelev med en livlig fantasi. Bevares, for en 14-årig er det super flot skrevet, men helt objektivt set fra min side og vurderet som en almindelig krimi, så spiller det bare ikke.

Bogen foregår i det amerikanske, hvor en række prostituerede bliver myrdet. Betjenten Mike, er på sagen og udover at arbejde med den professionelt, så har han samtidig sin egen lille hemmelige efterforskning kørende, hvor han får hjælp af en tidligere prostitueret.

Der er en del fortællere i bogen og jeg fandt det svært at hitte rede i, hvornår det var den ene og hvornår det var den anden, da det ikke fremgår af teksten hver gang. Plottet er rodet og tyndt og der er ikke styr på realiteter. Alt i alt vil min konklusion være, at forfatteren skal øve sig i en del år endnu, før han kaster sig ud i flere ”voksenbøger”.  Jeg tænker han kan blive god med tiden, for han kan tydeligvis et eller andet. Personligt er jeg til de makabre krimier og Lukas Hviid Petersson, har fat i noget af det grumme hist og pist.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar