mandag den 31. august 2015

Anmeldelse: Michael Lycke - Vingede kræ

Vingede kræ er en lidt speciel krimi. Den blev udgivet sommeren 2014 i anledning af, at Billund lufthavn fyldte 50 år. Bogen sælges (desværre) kun i Billund lufthavn. Om de ligger inde med flere, ved jeg faktisk heller ikke, men skal du rejse fra Billund lufthavn, så gør dig selv en tjeneste og undersøg om der skulle være flere på lager. Fik jeg nævnt, at det var Billund lufthavn…? haha :) :)

Vi lægger ud i surpriiiise… Billund lufthavn, hvor en ansat får en slem forskrækkelse da hun scanner en kuffert, som tydeligvis indeholder et afskåret menneskehoved. Efterforskningen peger i retning af, at det ikke var helt tilfældigt, at det var netop denne medarbejder, som fandt hovedet. Motivet er hævn og vi skal så langt tilbage i tiden, som 50 år, for at finde ud af, hvad det er der hævnes.

Vingede kræ er en kort bog på kun 200 sider, men den er spændende fra start til slut. Den har et middelhøjt tempo og det er ikke meget tid der spildes på udenomssnak. Det er lige til sagen i bogstaveligste forstand, hvilket jeg sætter pris på. Det er en af den slags bøger, hvor man ikke kan finde ud af om man holder med politiet i deres forsøg på at få ram på en morder, eller om man hellere skal holde med morderen, som har begået et bestialsk og nøje planlagt mord, men som har været udsat for det mest hjerteskærende man kan forestille sig.
Mere vil jeg ikke fortælle og tilbage er kun at sige, at jeg er begejstret og håber der snart er nyt fra Michael Lycke.

Skal du nu ikke ud at rejse sådan lige foreløbig, så vil jeg anbefale dig en anden bog af Michael Lycke, som er særdeles fremragende. Metusalemgenet hedder den og du kan læse min anmeldelse af den lige HeR

Hvis du vil følge min blog på Facebook... :)