fredag den 25. juli 2014

Anmeldelse: Stefan Ahnhem - Offer uden ansigt



Jeg kan lige så godt sige det med det samme... offer uden ansigt, er en af de bedste bøger jeg har læst længe!
Jeg havde høje forventninger til den inden jeg gik igang, grundet de mange gode anmeldelser den har fået. Når jeg starter ud på den måde, synes jeg ofte jeg bliver en smule skuffet, men i det her tilfælde, var det lige omvendt. Jeg havde ikke drømt om en pageturner af denne kaliber, men fra første side kørte det derudaf og selvom bogen indeholder hele 749 sider, når man læser den i iPad-version, så holder den et højt pace fra start til slut og ikke på et eneste tidspunkt, bliver den hverken langtrukken eller kedelig. Jeg kunne næsten ønske, at den havde været endnu længere. 

Offer uden ansigt, handler om kriminalbetjent Fabian Risk, som flytter med sin familie fra Stockholm og tilbage til Helsingborg hvor han oprindeligt kommer fra. Familien har brug for at starte på en frisk og først og fremmest holde en god velfortjent sommerferie, inden Fabian starter på sit nye job, hos Helsingborgs politi. Der skal dog ikke gå mange timer, før han er blevet ringet op af sin nye chef og kaldt ud til et gerningssted. Et yderst brutalt mord, begået på en af Fabians tidligere klassekammerater. Fabian Risk, forstår hurtigt hvorfor manden er blevet myrdet og forudser endnu et mord. Han har sågar et svar på hvem morderen må være. Men er det nu også så ligetil?? Morderen er brutal og han har en plan som han skal have ført ud i livet - koste hvad det vil! 

Der er ikke sparet på mordene i denne bog og der er heller ikke sparet på detaljerne på de enkelte mord. Morderen er yderst intelligent og selvom plottet ikke er nogen hemmelighed, så er politiets jagt på ham, rigtig godt gennemtænkt. Kort sagt, så er alting lige præcist som jeg godt kan li det! Skulle jeg nævne en ting, der er knapt så fantastisk, så må det være, at det efter min mening, virker lidt urealistisk, at en person kan være så usynlig igennem hele sit liv, som det forekommer her. Det kunne jeg dog godt se bort fra og det ødelægger ikke noget for bogen. 

5 kæmpe krimiperler til Offer uden ansigt!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar