mandag den 24. februar 2014

Anmeldelse: Belinda Bauer - Mørkets ansigt

Mørkets ansigt, er Belinda Bauers 2. bog. Den første hedder ”Dyster viden”. Den har jeg ikke fået den læst og er derfor ikke helt klar over om de hører sammen, eller om de bare foregår i den samme lille by, Shipcott i England. Uanset hvad, så kan man sagtens læse Mørkets ansigt uden af have læst Dyster viden.

Bogens hovedperson er Landbetjenten Jonas Holly. Han finder liget af en ældre kvinde, som er blevet kvalt i sit eget hjem. Kvinden var lam fra halsen og ned. Snart efter dukker endnu et lig op og så går det ellers løs med myrderierne af uskyldige folk som ikke kan forsvare sig selv. Jonas bliver groft nedgjort og sat ud på et sidespor, da kriminalpolitiet fra en større by bliver tilkaldt. Han lader sig ikke slå ud og starter i stedet sin egen efterforskning så godt han kan, samtidig med, at han passer sin scleroseramte kone derhjemme.

Bogen er ikke på noget tidspunkt sådan voldsomt uhyggelig, men den har sine spændende øjeblikke og den er skrevet i et sprog der flyder let. Det er en af den slags bøger, hvor man gætter med på hvem morderen er gennem hele historien. Jeg troede ret hurtigt, at jeg havde luret hvem det var og jeg holdt fast i mit gæt ret langt hen ad vejen. Derefter begyndte det at ændre sig og jeg fik en mistanke, som alligevel virkede lidt søgt. Det viste sig dog, at jeg fik ret, men Belinda Bauer formår at holde uvisheden kørende og jeg var ikke helt sikker i min teori, før de sidste sider var vendt. Slutningen er overraskende og jeg sad tilbage med en følelse af, at jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle mene om det. Følelser imellem personerne, beskriver hun virkelig godt og selvom jeg ikke er til for meget føleri i en krimi, så gør det ikke så meget her. Muligvis fordi jeg oplevede den mest som en slags hyggekrimi hvor man kommer til at holde af hovedpersonen Jonas og hans kone Lucy

Jeg var godt underholdt og kedede mig ikke på noget tidspunkt, men savnede dog alligevel noget mere pace, uhygge og snedigt udtænkte mord :)

3 krimiperler får den...